неділя, 29 жовтня 2017 р.

Музичні творчі ігри для дітей: початок композиторської діяльності

Музичні творчі ігри для дітей:
початок композиторської діяльності

«Дитяча душа в однаковій
мірі чутлива і до рідного
слова, і до красивої природи,
і до музичної мелодії.»
                          Василь Сухомлинський
Тому,  дітей дошкільного віку варто сміливо заохочувати до композиторської діяльності, адже вони природно схильні до експериментування й створення чогось нового.  А пробуджувати в дітях інстинкт творця-композитора слід насамперед за допомогою імпровізаційно-композиторських музичних ігор. Розглянемо докладніше, якими вони бувають і який спричиняють ефект.
Імпровізаційно- композиторські музичні ігри
         Початковою формою імпровізаційно-композиторських музичних ігор є модель «запит - відповідь». Під час таких ігор у дітей відбувається:
-         формування особистісного комплексу автора;
-         подолання деяких особливостей дитячого сприймання, зокрема фрагментарності й наївного реалізму.
Творча робота дітей в імпровізаційно-композиторських музичних іграх пов’язана з чисельним самостійними діями, які психологічно розкріпачують дітей, активізують у них сміливість і вміння швидко аналізувати, креативно  мислити,  приймати рішення. Паралельно розвивається й загальна музикальність дітей. Імпровізаційно-композиторські музичні  ігри навчають дітей торувати шляхи до творчого результату – від інтуїтивних до свідомих, від випадкових до прорахованих. Такі ігри:
-         активізують здатність дітей пізнавати себе й навколишній світ через міру реалізованості  творчих здібностей і талантів у власних продуктах;
-         стимулюють розвиток творчої  уяви і креативного мислення  дітей;
-         розвивають безпосередньо музичне мислення дітей – змогу мислити за допомогою звукових абстракцій та комбінацій образів;
-         навчають дітей здійснювати повний творчий цикл – від появи ідеї до отримання продукту, розвивають необхідні в цьому циклі вміння, а саме:
 - аналізувати;
- прогнозувати;
- генерувати;
- прораховувати;
- самовиражатись.
         Імпровізаційно-композиторські музичні ігри поділяють на такі підвиди:
-         імпровізаційноімітаційні ігри;
-         композиторські ігри.
          Кожен з підвидів ігор поділяється на класи.

Підвиди імпровізаційно-композиторських музичних ігор

Класи ігор
Набуті вміння
Імпровізаційно-імітаційні ігри
Імпровізаційні – без підготовки:
-         розспівування імен, слів, звернень тощо
-         виразна декламація, мелодекламація
-         озвучування прямої мови, діалогів
-         завершення фрази або побудови
-         емоційно відчувати зміст вихідного матеріалу, бачити в ньому модель для творчості
-         відчувати форму матеріалу, смислові кульмінації
-         прогнозувати розвиток подій
-         відчувати й образно передавати почуття, думки, інтонації та пластику персонажів
-         активізувати знання про навколишній світ і творчо перетворювати їх у продукті творчості
-         будувати асоціативні ланцюжки, повязувати явища, генерувати ідеї й утілювати їх у продукт
Звукоімітаційні:
-         наслідування звуків природи – птахів, звірів,вітру, дощу тощо
-         наслідування звуків різних механізмів – годинника, метронома, побутових приладів тощо
-         звуковий супровід  процесів – руху гойдалки, комах, тварин, людей тощо
Композиторські ігри
Конструкторські – скласти з елементів:
-         нову назву музичного твору
-         нову структуру музичного твору
-         літературний сюжет за музичним твором
-         звуко-шумову п’єсу
-         музичну фразу з розрізнених тактів з «банку даних»
-         активізувати спостережливість, чутливість, творчий інстинкт – стан автора
-         бачити кілька версій розв’язання завдання
-         генерувати гіпотези, ідеї
Класи ігор
Набуті вміння
Композиційні – скласти на заданий сюжет:
-         ритмічне оповідання (з карток, з оплесків)
-         звукову (шумову) ілюстрацію
-         звукове (шумове) оповідання
-         робити умовиводи
-         творити за власним планом
-         комбінувати елементи по-новому з метою використати їх в імпровізаціях
-         вмикати творчу уяву, реагуючи на програмну назву
-         пропонувати інший виконавський план
-         розкривати зміст ідеї у творчому продукті
-         бпчити перспективу розвитку образу
-         входити в роль, маніпулювати даними
-         самостійно створювати продукт
Конверсійні – перетворити з  немузичних у музичні:
-         рефрени дитячих немузичних ігор
-         римовані елементи дитячого фольклору – лічилки, забавлянки, чарування з казок тощо
-         дитячі вірші, короткі байки, притчі
-         авторські дитячі віршики (фрази)
Імпровізаційно-імітаційні ігри
Завданнями імпровізаційно-імітаційних ігор є:
-         активізація у дітей підсвідомого, творчої інтуїції, уяви,креативного апарату;
-         розвиток інтонаційної природи дітей.
Ці ігри природно реалізуються через співи, бо голос є єдиним музичним інструментом, який уповні доступний дитині. Вокальні імпровізації поєднують із музично-ритмічними рухами, танцями, іграми, драматичними вправами.
У змістовному діапазоні ігор цього класу можна відмітити три етапи:
-         прості ігри-імпровізації, які «фіксують» плинність і варіантність матеріалу;
-         ігри – «створення створенного»;
-         ігри- створення власних закінчених музичних побудов.
Головними моментами організації імпровізаційних ігор є:
-         створення педагогом емоційної запитальної атмосфери;
-         тримання педагогом балансу між запрограмованим й імпровізаційним.
Імпровізаційно-імітаційні ігри поділяють на імпровізаційні та звукоімітаційні. Імпровізація – спосіб самовираження, це тип музикування, за якого моменти створення і виконання твору співпадають у часі. Імпровізувати можна в різні способи, а саме:
-         без підготовки  і заданих параметрів;
-         з опорою на певні мелодичні побудови чи ритмоформули-рифи.
Серед можливих імпровізаційних ігор зазначимо такі:
-         розспівування імен, прізвищ, привітань, прохань, чарівних заклинань, ласкавих слів, запитань-відповідей, лічилок тощо;
-         декламація і мелодекламація – читання віршів з музичним чи ритмічним супроводрм;
-         озвучування дійових персонажів байок, казочок чи діалогів з них, імпровізована музична розмова;
-         завершення фрази – оспівування, реконструювання прогалин у фразі.
Звукоімітаційні ігри – це копіювання дітьми найрізноманітніших звуків, які вони чують навколо себе: людей, птахів, иварин, рослин, природних явищ, механізмів і пристроїв тощо. Такі ігри зазвичай є дуже привабливими для дітей, оскільки обмежень для дитячої фантазії тут майже не існує. Значення ігор-звуконаслідувань полягає в тому, що вони:
-         сприяють загостренню уваги дітей, адже для того щоб зімітувати звук, треба уважно прислухатися до звуку-еталона;
-         розкривають дітям таємниці музичної інтонації шляхом дослідження ними механізмів звукоімітації, мовного інтонування, озвучених жестів.
Композиторські ігри
         Основним завданням композиторських ігор є напрацювання дітьми умінь здійснювати етапи творчого процесу.
Конструкторські
         Завданням конструкторських ігор може бути, зокрема:
-         створення звуково-шумових п’єс зі звуків природного походження;
-         конструювання нових назв для вже існуючих та власних творів;
-         пошук оригінальних гіпотез.
Стимулом – підказкою до ігрових дій є програмні образні назви музичних творів, які підштовхують творчу уяву дітей і спрямовують їхнє мислення – «Хвороба ляльки», «Нова лялька», «Баба-Яга» Петра Чайковського, «Дощик» Віктора Косенка тощо. Варіантом таких ігор є складання дітьми казочок чи оповідань за музичними творами.
Одним із варіантів конструкторських ігор є ігри-трансформери – складання елементів у певну систему, наприклад:
-         набір музичних побудов «Склади розвіяну мелодію» з розрізних карток-тактів;
-         набір музичного мотиву за графічним зображенням  траєкторії руху бабки, орла, літака.
Також під час конструкторських ігор можна використовувати метод  випадкового збігу – складання мотиву без його попереднього обговорення з наступним аналізуванням отриманого продукту.
Композиційні
         Метою композиційних ігор є набуття дітьми вміння створювати завершені композиції
Конверсійні
         Конверсійні ігри – це перетворення різнорідного матеріалу в музичні дитячі рухливі ігри.
-         римованого дитячого фольклору та авторських віршиків – у пісеньки;
-         байок, притч, легенд, казочок – у музичні п’єси.
Набути вмінь «композитора» діти можуть і за допомогою серії творчих ігор:
-         імпровізація за малюнком;
-         доповнення фрагментів пісень;
-         імпровізація і створення закінчення інструментальних мелодій;
-         створення ритмічного акомпанементу;
-         підбір інструмента;
-         варіювання.

Пластичні рухи і музична імпровізація, вирішування й образотворча композиція, театральне дійство і дослідницька праця – усе це зливається в єдиний потік дитячої творчості і цілісно розвиває творчі якості юного умільця, який у майбутньому неодмінно стане досвідченим творцем. 

Немає коментарів:

Дописати коментар